.K.
KALIGRAFIA sztuka pięknego pisania uwzględniająca estetyczną stronę pisma, a pomijająca
zagadnienia techniczne
(materiały, narzędzia). Przyjęto, że
kaligraficzne
pismo powinny cechować: prostota, czytelność, równość, potoczystość i czystość
wykonania. W starożytnej Grecji kaligrafii poświęcano mało uwagi, natomiast
pismo rzymskie z punktu widzenia kaligraficznego jest doskonałym wzorem
łączącym monumentalną
prostotę, wyrazistość i estetyczną formę. Największy rozkwit kaligrafii przypada
na średniowiecze. Inicjały rękopisów, iluminowane zwłaszcza w klasztorach,
są często prawdziwymi dziełami sztuki. W kancelariach dyplomatycznych powstawały
pisma skomplikowane i przypominające tajne szyfry. Do nich należą pisma kancelaryjne
powstałe we Włoszech, np. "cancelleresca corsiva" i piękne, z lekka
pochyłe, pismo słynnego kaligrafa Ludovico Vincentino (połowa XVI wieku). We
Francji pod wpływem włoskiego pisma kancelaryjnego powstało pismo okrągłe (Ronde)
zachowane z niewielkimi zmianami do dnia dzisiejszego. W połowie XVII wieku ukształtowało
się pismo "okrągłe-pionowe", tzw. "financiere", które po
nieznacznych zmianach kaligrafów holenderskich przejęli Anglicy i przystosowali
do codziennego użytku. Jako "lettre inglese" rozpowszechniło się to
pismo na całym świecie, wypierając ostatecznie pismo gotyckie. Na wschodzie muzułmańskim
kaligrafia osiągnęła wielkie znaczenie w Arabii i innych krajach. Na początku
XX w. kaligrafia ustąpiła miejsca liternictwu użytkowemu. Do rozwoju i nauki
pisma kaligraficznego najwięcej przyczynili się: A. Dürer, Schmotther z Drezna,
K. Rossberg, F. Olivier i inni. W Polsce wielkie zasługi na polu kaligrafii położyli:
Stanisław Serafin Jagodyński (autor książki pt. "Kaligrafia - Cancelaria",
wydanej w 1695 r.), ks. Onufry Kopczyński (autor dzieła pt. "Nauka o dobrym
piśmie", wydanego w Warszawie w 1807 r.), Józef Czernecki (autor książki
pt. "Podręcznik do nauki kaligrafii", wydanej w 1904 r.), J. Gołębiowski
(autor dzieła pt. "Nauka pisania na nowych poglądach" wydanego w 1917
r.), Stefan Tatuch (autor książki pt. "Nauka pisma użytkowego i ozdobnego",
wydanej w 1927 r.), Tadeusz Wolter i inni. (WW)
KATALOG CECH JĘZYKOWO-TREŚCIOWYCH katalog cech pisma opracowany
przez Antoniego Felusia w ramach Jesiennej Szkoły Empirycznych Badań Pisma,
pod patronatem Instytutu
Ekspertyz Sądowych w Krakowie, w latach 1984-1989 (patrz aneks).
KATALOG CECH PISMA usystematyzowany
zbiór cech pisma wraz z podstawową terminologią. Pierwszy w Polsce "Katalog
graficznych cech pisma
ręcznego" został opracowany
przez zespół pismoznawców, działający w ramach Jesiennej Szkoły Empirycznych
Badań Pisma, pod patronatem Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie, w latach
1984-1989 (patrz aneks).
KATALOG GRAFICZNYCH CECH PISMA RĘCZNEGO katalog cech pisma
opracowany przez zespół pismoznawców, działający w ramach Jesiennej Szkoły
Empirycznych Badań Pisma,
pod patronatem Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie, w latach 1984-1989
(patrz aneks).
KĄT MIĘDZY GRAMMAMI kąt
zawarty między osiami gramm. (AK, MO)
KĄT NACHYLENIA
CYFRY kąt zawarty między linią
podstawową liczby albo inną linią
odniesienia (np. kreską liniatury), a osią cyfry.
(AK, MO)
KĄT NACHYLENIA
LITERY kąt zawarty między linią
podstawową wyrazu albo inną
linią odniesienia (np. kreską liniatury), a osią
litery. (AK, MO)
KĄT
NACHYLENIA ZNAKU GRAFICZNEGO kąt zawarty między linią
podstawową rozpatrywanego tworu graficznego albo inną linią odniesienia
(np. kreską liniatury), a osią
znaku graficznego. (AK, MO)
KĄT NACHYLENIA
PISMA charakterystyczna dla danego rękopisu, najczęściej występująca
w nim wartość (tzw. wartość modalna) kąta
nachylenia znaków graficznych. Z
uwagi na wielkość tego kąta wyróżnia się pismo: prawoskośne (w którym kąt nachylenia
znaków graficznych jest mniejszy od 80°), lewoskośne (w którym kąt nachylenia
znaków graficznych jest większy od 95°), proste (prostopadłe, w którym kąt
nachylenia znaków graficznych jest zawarty między 80° a 95°). Powyższe odnosi
się do sytuacji,
gdy rozkład kątów nachylenia znaków odpowiada rozkładowi normalnemu. Dla rozkładów
innych niż normalny wyróżnia się pismo wachlarzowate (w którym osie kolejno
następujących po sobie znaków graficznych układają się w kształt wachlarza)
oraz o zmiennym
nachyleniu (bez szczególnego wyróżnienia jakiejś wartości). (AK, MO)
KLASA PISMA jedna
z cech syntetycznych pisma. Wyróżnia się
3 klasy ewolucyjnego ukształtowania i ustabilizowania osobniczego wzorca neuromotorycznego:
pismo
niewyrobione, pismo średnio wyrobione,
pismo wyrobione. Podstawę oceny klasy pisma
stanowią m.in. takie cechy jak: stopień płynności linii, rodzaj
dominującego
impulsu, liczba i rodzaj form
powtarzalnych,
równomierność nacisku, stopień stabilizacji wielkości
kątowych oraz proporcji, rodzaj i standaryzacja uproszczeń.
Patrz także "Katalog graficznych cech pisma ręcznego".
(PŻ)
KLASA PODPISU właściwość
określająca stopień ukształtowania oraz ustabilizowania nawykowego wzorca podpisu;
u osób rzadko podpisujących się zazwyczaj odpowiada
klasie pisma jego wykonawcy. (PŻ)
KLASYFIKACYJNA
FORMUŁA PISMA liczbowy, literowy lub liczbowo-literowy kod, zapis
określonego zespołu cech pisma, będący podstawą systematycznego ułożenia zbioru
rękopisów. (AŁ)
KLUCZKA element graficzny
w formie małej, poziomo ułożonej pętlicy. (AŁ)
KOLEJNOŚĆ
KREŚLENIA LINII następstwo
elementów graficznych.
Patrz także "Katalog
graficznych cech pisma ręcznego".
KOMPLEKSOWA EKSPERTYZA DOKUMENTÓW ekspertyza sporządzana i podpisywana przez
zespół biegłych różnych specjalności, badających dokument w odpowiednim porządku,
tak aby nie uległy zniszczeniu zawarte na dokumencie ślady będące przedmiotem
badań (np. ekspertyza obejmująca kolejno: badania śladów linii papilarnych, badania
grafizmu pisma, badania języka i treści pisma, badania techniczne materiału kryjącego).
(AK)
KONFABULACJA psych. opowiadanie
zmyślonych faktów jako wspomnień z okresu objętego niepamięcią, połączone z
przekonaniem o ich prawdziwości. (Słownik wyrazów obcych,
red. Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997, s. 581)
KONSTRUKCJA LITER budowa
znaków.
KONSTRUKCYJNE
PUNKTY ZATRZYMANIA punkty, w których zatrzymanie środka pisarskiego
wynika z budowy kreślonego znaku (wierzchołek kąta, punkt załamania, punkt
zmiany kierunku w elementach dwukreślnych). Konstrukcyjnymi punktami zatrzymania
nie
są punkty zatrzymania środka pisarskiego na prostej lub na łuku nieuzasadnionego
konstrukcją znaku (np. powstające wskutek tremoru albo
będące wynikiem braku płynności kreślenia łuków). (AK)
KOPIA 1. zapis powstały jednocześnie z tekstem pierwotnym (oryginałem) dzięki
zastosowaniu kalki, papieru samokopiującego itp.; 2. wtórny egzemplarz zapisu,
uzyskany drogą optycznego, fotochemicznego, elektronicznego, elektrostatycznego,
termicznego, dyfuzyjnego, mechanicznego lub innego sposobu przeniesienia obrazu
tekstu na inne podłoże (najczęściej papierowe). (EB)
KREOWANIE PISMA specyficzna
forma podrobienia pisma, polegająca na swobodnym kreśleniu go przez fałszerza
w sytuacji, gdy nie dysponuje on autentycznym wzorcem
(w oryginale lub kopii). Kreowanie pisma odzwierciedla wyobrażenie fałszerza
o strukturze graficznej pisma autentycznego (podrabianego), uwzględniające
najczęściej informacje o sylwetce osobniczej i poziomie umiejętności graficznych
osoby, której
podpis jest podrabiany, lub też oparte jest jedynie na intuicji fałszerza.
Kreowanie pisma mylone jest często z naśladowaniem
pisma i uważane za szczególną
formę
naśladownictwa swobodnego (wolnego). Najczęściej
występuje w przypadku podrabiania podpisów.
Patrz także podpis kreowany, podpis
sfałszowany.
(ML)
KRESKA patrz struktura
kreski.
Patrz także poziom graficznej
struktury pisma.
KRYMINALISTYCZNE BADANIA DOKUMENTÓW (hasło w opracowaniu)
KRYMINALISTYCZNE BADANIA PISMA RĘCZNEGO (hasło w opracowaniu)
KRYPTOGRAM 1. tekst (napis, dokument, pismo itp.) szyfrowany, złożony ze znaków
zrozumiałych tylko dla wtajemniczonych; 2. znak nieliterowy, używany zamiast
imienia i nazwiska, rodzaj pseudonimu, np. *** (Słownik wyrazów obcych, red.
Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997 s. 614).
KRZYWIZNA WIERSZA odchylenie
linii wiersza od linii
podstawowej wiersza.
(JŚ)
KRZYŻOWANIE
SIĘ LINII umożliwia stwierdzenie kolejności kreślenia linii. Istnieje
kilka technik badania skrzyżowań, zależnych od rodzaju użytych narzędzi
pisarskich,
od rodzaju materiału kryjącego, podłoża i
podkładki oraz od dawności zapisu.
Patrz także wiek pisma względny. (JD)
KURSYWA druk. czcionki pochyłe, naśladujące pismo ręczne, synonim: italik.